ZAJĘCIA FILMOWE – w obronie wolności …

We wtorek 30 kwietnia odbyły się w naszej szkole kolejne zajęcia filmowe. Tym razem analizowaliśmy z panem Krystianem Przybylskim (UAM) Lot nad kukułczym gniazdem – amerykański film fabularny z 1975 roku w reżyserii Miloša Formana, oparty na książce Kena Keseya pod tym samym tytułem wydanej w roku 1962.

Kukułki nie budują gniazd, więc nie można przelecieć nad kukułczym gniazdem. Drogą dedukcji doszliśmy do tego, iż tytuł filmu oznacza dokonać niemożliwego. W kontekście do treści - wygrać z systemem panującym w zakładzie. Forman sięgnął po będącą apoteozą buntu książkę Kena Keseya, by upomnieć się o wolność - jedną z najważniejszych amerykańskich wartości. Jej naruszenie, ograniczenie czy całkowite odebranie komukolwiek jest sprzeczne z ideą humanizmu. Lot nad kukułczym gniazdem to ważny protest przeciwko wszelkim formom zniewolenia i przymusu.

Utwór został zrealizowany w prawdziwym szpitalu psychiatrycznym w Oregonie. Zdjęcia poprzedzono pobytem w nim aktorów, z myślą o obserwacji chorych stanowiących wzór dla zbudowania ról, jak również w celu przeprowadzenia wcześniejszych prób. W filmie przewidziano pewien udział personelu medycznego i pacjentów, np. na początku fabuły lekarzem rozmawiającym z bohaterem jest rzeczywisty dyrektor zakładu Dean R. Brooks, a na korytarzu znajdują się autentyczni chorzy.

Bohaterem filmu obwinionym o kilka przestępstw jest Randle Patrick McMurphy (Jack Nicholson), który udaje chorobę psychiczną i zostaje przetransportowany do odpowiedniej kliniki. Tam trafia na oddział niezwykle rygorystycznej siostry Ratched (Louise Fletcher), która ściśle trzyma się ustalonych reguł i kreuje, jej zdaniem, idealny dla chorych świat. Indywidualista McMurphy dostrzega w tych działaniach przede wszystkim uniformizację i tłumienie osobistej wolności. Rozpoczyna walkę z bezwzględną autokratyczną pielęgniarką. Rusza lawina wydarzeń...

Lot nad kukułczym gniazdem otrzymał 5 Oscarów. Nagrodzono go jako najlepszy film roku, za reżyserię, aktorstwo głównych wykonawców i scenariusz.